Gelişen teknoloji ile günümüzde bilgi
iletişim araçlarının artması farklı türlerde okuryazarlıkların doğmasına neden
olmuştur. Bu türlerden bir tanesi de görsel okuryazarlıktır. Görsel
okuryazarlık insanın görme duyusunu kullanarak geliştirdiği bir dizi görme
yeterliliğine verilen isimdir. Görsel verilerden anlam çıkarabilmek ve onları
yorumlaya bilmektir.
Görsel okuryazarlığın tarihi yeni olsa da
görsel verilerden anlam çıkarma çok eski zamanlara dayanmaktadır. İlkel
çağlarda yaşayan insanlar hakkında duvarlara yaptıkları çizimlerden,
kullandıkları eşyalardan yola çıkarak bilgi sahibi olabiliyoruz. Görsel okuma yazının
icadıyla köşesine çekilmiş olsa da son yıllarda farklı bir boyut alarak önemini
tekrar kazanmıştır.
Teknolojinin hızla ilerlediği bu dönemde
sosyal ağlarda yediden yetmişe her kesimden insan için kullanım alanı
bulunmakta ve sosyal ağların kullanımı hızla yayılmaktadır. Bu da bir görsel
okuryazarlık örneğidir.
Sunu
yaparken de öğrendiğimiz bilgi, bazen resimler ve sembollerle birçok kelimeden
daha çabuk ve anlaşılır şekilde anlatacaklarımızı ifade etmemizi sağlar. Çoğu
zaman vakit kaybı ve kabalıktan başka bir şey olmayan kelimenin anlatacaklarını
bazen bir görsel çok güzel anlatabilmektedir. Üstelik beynin soyut olanı
somutlamasına ve edinilen bilgilerin kalıcılığının artmasına katkı
sağlamaktadır.
Görsel okuma ve görsel okuryazarlık
çalışmalarının öncüleri; John Debes, Clarence Wiliams, Colin Murray Turbanye,
Rudolf Amheim, Robert McKim olarak gösterilebilir. Yakın bir geçmişe sahip olan
görsel okuryazarlığın Avrupa ülkelerindeki gelişimi yaklaşık yarım asırken,
bizdeki yansıması ise 2004 yılı Türkçe Dersi Öğretim Programı 1-5 müfredatadır.
Fotoğraf
Çekimi ve Düzenleme
6.
Sınıf Türkçe ders kitabında yer alan ‘’zaman ve mekân’’ temalı üniteyi ele
alarak farklı zamanlarda gezdiğim birkaç ilin fotoğraflarını düzenlemeye karar
verdim. Microsoft Office Picture Manager den birkaç ufak oynama (ton, doygunluk,
parlaklık ve karşıtlık oranı ) ile görsellerimi size sunuyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder