12 Mayıs 2015 Salı

Türkçe Dersi ve Karikatür


    Türkçe dersi eğitim temelli bir derstir ve dilin doğru kullanımı, yapısı ve gelişimi ile ilgili bilgileri kapsamaktadır. Bu bilgiler teorik temelli ve müfredat gereği de olsa her bireye verilmeye çalışılmaktadır. Önemli olan ise bilgiyi vermek değil, bilginin kalıcılığını sağlamaktır.
    Karikatürler birey ve toplumdaki olumsuzlukların, çelişkilerin, yanlışlıkların, eleştirel bir gözle abartılı çizgilerle anlatılmasıdır. Karikatürlerin temelinde insanın ve toplumun eğitilmesi yatmaktadır. Çözüme giden yolda küçük de olsa bir adım diyebiliriz.
   Derste öğrencileri etkin kılmak ve öğrenimi tam gerçekleştirmek adına birçok yöntem ve teknikten, materyalden faydalanılmaktadır. Karikatürler de bu tekniklerden bir tanesidir. Öğrencilerin 40-45 dakikalık ders saati sürecinde dikkatleri çabuk dağılır ve öğretmen öğrenciyi her daim zinde ve etkin tutmak zorundadır. Mizahi değeri yüksek olan karikatürler dersin etkili işlenmesinde, öğrencilerin dikkatlerini tekrar çekmede fayda sağlar. Konunun amacına uygun seçilmiş karikatürler görsellik özelliği taşıdıkları için de daha kalıcı öğrenmeler sağlanmış olur. Yazısız karikatürlerde farklı bakış açılarıyla yorumlanabildikleri için eleştirel bir ortam meydana gelir ve sınıf içersinde düşünce zenginliği, çeşitliliği ortaya çıkmış olur. Beyin fırtınası tekniği de burada kullanılabilir. Öğrencilerin yorum yapmaya çalışmaları onlara yazılı ve sözlü anlatım becerisi katar, ifade güçlerini geliştirir. Türkçe dersinin kazanımları arasında da temel amaçlardandır sözlü ve yazılı anlatım becerisi katmak. Öğrencilerin düşünme, algılama, anlama, fark etme gibi özellikleri bu sayede daha çok gelişme gösterir.
 

Doğa ve çevre, değerlerimiz, dil bilgisi kurallar vb. bunlar Türkçe ders konularından bazıları ve herhangi bir konuda rahatlıkla dersi farklı kılmak adına karikatürlerden faydalanılabilir.






TOONDOO İLE KARİKATÜR HAZIRLAMA
Aşağıdaki görsel size ne çağrıştırıyor?






Okuma kültürünün birey üzerindeki etkisini görüyoruz bu görselde. Çocuklar belli bir zamandan sonra somut düşünme yetilerini kazanırlar ve o zaman kadar adeta tüm dünya kendi etrafında dönüyormuş gibi düşünürler. Herkesi kendisi gibi bilir, tanır. Kitaplar ise bireyi bilgilendirmek ve ufkunu açmak için vardır. Bu karikatürde de gördüğümüz gibi farklı kültürler farklı hayatlar gösterilmiştir. Bireye farklı toplumlarında olduğu belirtilmek istenmiş ve bilgisine bilgi katmasının kişiyi geliştireceği gösterilmeye çalışılmıştır. Ayrıca birey okurken hayalinde canlandırıyor ve bilginin kalıcılığının artması sağlanmış oluyor. Bu tabii ki şahsi görüşüm görselimizin etkisi bireyden bireye farklılık göstereceği için bireylerde farklı çağrışımlarda gösterecektir. Dersin verimli olmasında etkili bir tekniktir.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder