Ters yüz edilmiş sınıf sistemi, öğrencilerin
bireysel öğrenmelerinde karşılaştıkları problemlere odaklanma olanağı sunar. Ev
ödevi ile sınıf içi ders işleyişinin yer değiştirmesi olarak da tanımlayabileceğimiz
bu sistem davranışçı yaklaşım ve eğitim uygulamaları yerine yapılandırmacı
eğitim ve öğretim metodunu temel alır.Öğrenciye teorik bilgiyi evde öğretme,
öğrendiklerini okulda uygulama imkanı sunar.
Ters
yüz sınıf sisteminin nasıl ortaya çıktığına bakacak olursak ilk olarak Miami
Üniversitesi ekonomi profesörleri tarafından iş, hukuk, sosyoloji, psikoloji
ve felsefe alanlarında okuma ödevlerinin çokluğundan dolayı kullanılmaya başlanmıştır.(2000)
Jonathan Bergman ve Aaron Sams’ in powerpoint sunularını kaydetmek için bir
yazılım üretmesi ve dersi kaçıran öğrenciler için dersi kaydedip çevrim içi
olarak yayınlamaya başlaması ile eğitim alanında kullanılan bu sistem zamanla
dikkat çekmiştir.(2007) Bu sistemdeki temel fikir öğrenciyi merkeze alarak grup
çalışmalarına, alıştırmalara, yaratıcılığa, problem çözmeye yönelik bir ortam
oluşturmaktır. Bu sistem sayesinde dersler videolarla sunular sayesinde evde
öğrenilebilmektedir.Ayrıca temel materyallere ek olarak gerekli araştırmalar
yapıp bireysel öğrenme sorumluluğu elde edilir. Öğrenciler sınıfta edindikleri
bilgileri paylaşma ve pekiştirme imkanı bulmaktadırlar. Son yıllarda eğitim
sistemi öğretmeni yol gösterici olarak tayin ettiği için öğrenci merkezli
programlar ön plana çıkmıştır.Ters yüz edilmiş sınıflarda bu yeni sistem için
biçilmiş kaftan gibidir. Öğrencinin sadece okulda gördüğü öğretmenin yanında
yedi yirmi dört bilgiye ulaşma imkanı bulduğu bu sistem sayesinde öğrencilerin
verimlilik düzeyi artmaktadır. Bireysel öğrenme becerisi geliştirmektedir.
Videolar, sunular öğrenciler tarafından incelendikten sonra kafalarına takılan
sorular not alıp öğretmenlerle bunun üzerine bire bir çalışabilirler. Ters yüz
edilmiş sınıfların birçok açıdan faydası olduğu kadar dezavantajları da
vardır.Faydalarından bahsedelim evvela. Her bireyin öğrenim süresi ve
kapasitesi farklıdır.Öğrencilere becerilerine göre farklı sürelerde öğrenim
olanağı sağlar.Ön hazırlık yapma imkanı bulan öğrencinin yorum yapma
kabiliyetini geliştirir ve derste aktif olmasını sağlar. Derse herhangi sebep ile
gelemeyen öğrenci için derse katılma yada derste edinilen bilgileri dilediği
zaman bulma imkanı sunar. Öğrenci de sorumluluk bilincinin gelişmesine katkı
sağlar.Bilgi deposu olarak da tanımlayabileceğimiz öğretmenlerimiz, bu sisteme
göre yönlendirici konumundadır.Kendi ülkemizdeki okulları göz önüne alırsak
sınıflar oldukça kalabalıktır ve ortalama otuz kırk kişiden oluşan bu
sınıflarda tek başın bir öğretmen yetersiz kalabilmektedir. Her öğrenci ile
ayrı ayrı ilgilenme imkanı bulamamaktadır öğretmenlerimiz. Ters yüz edilmiş
sınıflarda öğrencilere sunulan materyaller sayesinde öğretmenler öğrencilere
daha fazla yardımcı olma olanağı bulurlar. Konuyu anlatma ve bir önceki dersi
tekrar etme gibi durumlardaki zaman kaybı önlemiş olur. Zamandan tasarruf
sağlanır. Çağa da ayak uydurulduğu için öğretmen öğrenci arasındaki iletişimin
gelişmesine olanak sağlar.Bu programın bazı dezavantajları da vardır ki bunlarda
şöyledir:
Öğrenciye
verilen sorumlulukların yerine getirilip getirilmediği yani videoları izleyip
izlemediği konuyu öğrenip öğrenmediğini kontrol etmenin öğretmen açısından zor
olabileceği dezavantajların başında gelmektedir.Bireysel öğrenme özeliklerine
sahip olmayan öğrenciler için sorun yaşama ihtimali büyüktür. Teknolojinin
rolünün büyük olduğu bu sistemde güçlü bir İnternet bağlantısına ihtiyaç vardır. Maddi durum da burada dikkat çeker çünkü her öğrencinin evinde
bilgisayar yada tablet olmayabilir. Öğrencinin kendini eksik hissetmesine yol
açabilir. Bu durum bir şekilde halledilse bile konuyu öğrenirken öğrencinin soru
soramaması, konular arası anlam ilişkisi kuramaması durumunda sanal bir
ortamdan yardım aldığı takdirde ne kadar başarılı olacağı tartışılır. Öğrenme
süresinde kopukluk yaşanmasına öğretmenin videoları uygun kararınca
hazırlamaması durumunda etkili öğrenmenin gerçekleşememesine neden olabileceği
göz ardı edilmemelidir. Bu sanal ortam dışında gerçekte bulunduğu ortamın
bilinmemesi, eğitim yapmaya elverişli olup olmadığı gibi konular işlenen
konunun kazanımlarını kötü yönlü etkiler. Yapılan araştırmalar ve örnek
çalışmalar uygulama konusunda sistemin başarılı olduğunu gösterse de yan
etkilerini de göz önüne almak gerekir. Ona göre bir yol izlenmelidir.Her derste
yada her konuda kullanmak yerine ara ara uygulanmalıdır. Uygulanıyorsa şayet
dikkati dağıtacak şeylerden uzak amaca uygun videolar sunular hazırlanmalıdır.
Bilgi
kullanılabildiği ölçüde değerlidir.Ya da bildiklerini karşındaki kişiye aktara bildiğin kadar bilginsin. Şüphesiz bu program kullanılmadan önce ihtiyaç
göz önünde bulundurulmalıdır. Konu yöntem teknik ne olursa olsun önemli olan
öğrencinin kazanımlarıdır.
Youtube’daki
Videonun Yorumu
Etkili öğrenme nasıl olur yada teknoloji
ile eğitim nasıl birleşebilir sorusunun cevabıdır ters yüz edilmiş sınıflar.
Dersin anlatım kısmının sanal ortama yani sınıf dışına ödevi ise sınıf içine
taşımasıyla geleneksel yöntemleri tersine çeviren bir modeldir. Öğrenciler
diledikleri zamanda ve mekanda kendi öğrenme hızlarına göre öğrenmelerini
gerçekleştirebilecekleri bir ortam bulmuşlardır.Geleneksel yöntemde bilgi tek
yönlü ve öğretmen bilge kişidir. Farklılıklar gözetilmeksizin her birey eşit
tutularak yapılan geleneksel öğrenme bu videoda yerilmiş, ters yüz edilmiş
sınıfların iyi yönleri ön plana çıkarılmıştır. Öğrenci ile bilgi arasında kalan
öğretmen modeli yerine bilgiye direkt ulaşan öğrenciler ve rehber öğretmenler
ön plana çıkarılmıştır.Görsel olarak ilgi çeken bu video ters yüz edilmiş
sınıfların sadece olumlu taraflarından bahsetmiş,
eksikliklerini dile getirmemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder