12 Mayıs 2015 Salı

Ters Yüz Edilmiş Sınıflar


 Ters yüz edilmiş sınıf sistemi, öğrencilerin bireysel öğrenmelerinde karşılaştıkları problemlere odaklanma olanağı sunar. Ev ödevi ile sınıf içi ders işleyişinin yer değiştirmesi olarak da tanımlayabileceğimiz bu sistem davranışçı yaklaşım ve eğitim uygulamaları yerine yapılandırmacı eğitim ve öğretim metodunu temel alır.Öğrenciye teorik bilgiyi evde öğretme, öğrendiklerini okulda uygulama imkanı sunar.
    Ters yüz sınıf sisteminin nasıl ortaya çıktığına bakacak olursak ilk olarak Miami Üniversitesi ekonomi profesörleri tarafından iş, hukuk, sosyoloji, psikoloji ve felsefe alanlarında okuma ödevlerinin çokluğundan dolayı kullanılmaya başlanmıştır.(2000) Jonathan Bergman ve Aaron Sams’ in powerpoint sunularını kaydetmek için bir yazılım üretmesi ve dersi kaçıran öğrenciler için dersi kaydedip çevrim içi olarak yayınlamaya başlaması ile eğitim alanında kullanılan bu sistem zamanla dikkat çekmiştir.(2007) Bu sistemdeki temel fikir öğrenciyi merkeze alarak grup çalışmalarına, alıştırmalara, yaratıcılığa, problem çözmeye yönelik bir ortam oluşturmaktır. Bu sistem sayesinde dersler videolarla sunular sayesinde evde öğrenilebilmektedir.Ayrıca temel materyallere ek olarak gerekli araştırmalar yapıp bireysel öğrenme sorumluluğu elde edilir. Öğrenciler sınıfta edindikleri bilgileri paylaşma ve pekiştirme imkanı bulmaktadırlar. Son yıllarda eğitim sistemi öğretmeni yol gösterici olarak tayin ettiği için öğrenci merkezli programlar ön plana çıkmıştır.Ters yüz edilmiş sınıflarda bu yeni sistem için biçilmiş kaftan gibidir. Öğrencinin sadece okulda gördüğü öğretmenin yanında yedi yirmi dört bilgiye ulaşma imkanı bulduğu bu sistem sayesinde öğrencilerin verimlilik düzeyi artmaktadır. Bireysel öğrenme becerisi geliştirmektedir. Videolar, sunular öğrenciler tarafından incelendikten sonra kafalarına takılan sorular not alıp öğretmenlerle bunun üzerine bire bir çalışabilirler. Ters yüz edilmiş sınıfların birçok açıdan faydası olduğu kadar dezavantajları da vardır.Faydalarından bahsedelim evvela. Her bireyin öğrenim süresi ve kapasitesi farklıdır.Öğrencilere becerilerine göre farklı sürelerde öğrenim olanağı sağlar.Ön hazırlık yapma imkanı bulan öğrencinin yorum yapma kabiliyetini geliştirir ve derste aktif olmasını sağlar. Derse herhangi sebep ile gelemeyen öğrenci için derse katılma yada derste edinilen bilgileri dilediği zaman bulma imkanı sunar. Öğrenci de sorumluluk bilincinin gelişmesine katkı sağlar.Bilgi deposu olarak da tanımlayabileceğimiz öğretmenlerimiz, bu sisteme göre yönlendirici konumundadır.Kendi ülkemizdeki okulları göz önüne alırsak sınıflar oldukça kalabalıktır ve ortalama otuz kırk kişiden oluşan bu sınıflarda tek başın bir öğretmen yetersiz kalabilmektedir. Her öğrenci ile ayrı ayrı ilgilenme imkanı bulamamaktadır öğretmenlerimiz. Ters yüz edilmiş sınıflarda öğrencilere sunulan materyaller sayesinde öğretmenler öğrencilere daha fazla yardımcı olma olanağı bulurlar. Konuyu anlatma ve bir önceki dersi tekrar etme gibi durumlardaki zaman kaybı önlemiş olur. Zamandan tasarruf sağlanır. Çağa da ayak uydurulduğu için öğretmen öğrenci arasındaki iletişimin gelişmesine olanak sağlar.Bu programın bazı dezavantajları da vardır ki bunlarda şöyledir:
    Öğrenciye verilen sorumlulukların yerine getirilip getirilmediği yani videoları izleyip izlemediği konuyu öğrenip öğrenmediğini kontrol etmenin öğretmen açısından zor olabileceği dezavantajların başında gelmektedir.Bireysel öğrenme özeliklerine sahip olmayan öğrenciler için sorun yaşama ihtimali büyüktür. Teknolojinin rolünün büyük olduğu bu sistemde güçlü bir İnternet bağlantısına ihtiyaç vardır. Maddi durum da burada dikkat çeker çünkü her öğrencinin evinde bilgisayar yada tablet olmayabilir. Öğrencinin kendini eksik hissetmesine yol açabilir. Bu durum bir şekilde halledilse bile konuyu öğrenirken öğrencinin soru soramaması, konular arası anlam ilişkisi kuramaması durumunda sanal bir ortamdan yardım aldığı takdirde ne kadar başarılı olacağı tartışılır. Öğrenme süresinde kopukluk yaşanmasına öğretmenin videoları uygun kararınca hazırlamaması durumunda etkili öğrenmenin gerçekleşememesine neden olabileceği göz ardı edilmemelidir. Bu sanal ortam dışında gerçekte bulunduğu ortamın bilinmemesi, eğitim yapmaya elverişli olup olmadığı gibi konular işlenen konunun kazanımlarını kötü yönlü etkiler. Yapılan araştırmalar ve örnek çalışmalar uygulama konusunda sistemin başarılı olduğunu gösterse de yan etkilerini de göz önüne almak gerekir. Ona göre bir yol izlenmelidir.Her derste yada her konuda kullanmak yerine ara ara uygulanmalıdır. Uygulanıyorsa şayet dikkati dağıtacak şeylerden uzak amaca uygun videolar sunular hazırlanmalıdır.
Bilgi kullanılabildiği ölçüde değerlidir.Ya da bildiklerini karşındaki kişiye aktara bildiğin kadar bilginsin. Şüphesiz bu program kullanılmadan önce ihtiyaç göz önünde bulundurulmalıdır. Konu yöntem teknik ne olursa olsun önemli olan öğrencinin kazanımlarıdır.

    Youtube’daki Videonun Yorumu
    Etkili öğrenme nasıl olur yada teknoloji ile eğitim nasıl birleşebilir sorusunun cevabıdır ters yüz edilmiş sınıflar. Dersin anlatım kısmının sanal ortama yani sınıf dışına ödevi ise sınıf içine taşımasıyla geleneksel yöntemleri tersine çeviren bir modeldir. Öğrenciler diledikleri zamanda ve mekanda kendi öğrenme hızlarına göre öğrenmelerini gerçekleştirebilecekleri bir ortam bulmuşlardır.Geleneksel yöntemde bilgi tek yönlü ve öğretmen bilge kişidir. Farklılıklar gözetilmeksizin her birey eşit tutularak yapılan geleneksel öğrenme bu videoda yerilmiş, ters yüz edilmiş sınıfların iyi yönleri ön plana çıkarılmıştır. Öğrenci ile bilgi arasında kalan öğretmen modeli yerine bilgiye direkt ulaşan öğrenciler ve rehber öğretmenler ön plana çıkarılmıştır.Görsel olarak ilgi çeken bu video ters yüz edilmiş sınıfların sadece olumlu taraflarından bahsetmiş, eksikliklerini dile getirmemiştir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder